21 kärlekstecken från din tonåring – lär dig tolka signalerna

Det är inte lika lätt längre att känna eller ens förstå att ens barn älskar en, nu sedan de blev tonåringar. Jag minns när jag första gången var på ett sånt där ANDT-informationsmöte (ANDT står för Alkohol, Narkotika, Doping och Tobak). Det verkar som många skolor kallar föräldrarna till sådana informationskvällar när deras ungar går i åttan. Någon av föredragshållarna där framme sa något i stil med: ”Kom ihåg att ni som föräldrar är de allra viktigaste personerna i er tonårings liv.” Ursäkta men jag började stortjuta – ja, inte så det hördes men jag fick torka mig under ögonen många gånger och gick sedan in på toa för att kolla hur mycket av maskaran som runnit ner. Behövde min tonåring mig? Var det verkligen så?

Jag upplevde det inte alls på det sättet. Det var ju så annorlunda nu jämfört med förr, då när de kom springande emot en och kastade sig om halsen på en, när man hämtade på förskolan. Förut gick det att fatta att man var viktig för dem. Barnen visade sin kärlek och den var så översvallande stor. Nu visar de ingenting, eller i alla fall så lite som möjligt och den sista känslan de visar, i alla fall för mig, är kärlek. Ändå, det som ANDT-föreläsaren sa i skolaulan, det är sant. Vi är de viktigaste personerna i våra ungars liv, de älskar oss. Till alla er som betvivlar detta skriver jag det en gång till: ERA TONÅRINGAR BEÖVER ER. Och tro det eller ej: DE ÄLSKAR ER.

Det är inte helt lätt att komma ihåg det, bara, när de skriker att de hatar en och att de vill flytta och att alla kompisar (ja, typ alla tonåringar i hela världen) har bättre föräldrar än de. Hur ska man då kunna tänka att ”jo men visst, han älskar mig och jag betyder allt för min tonåring”. Inte lätt. Inte heller i tonårsfamiljevardagen är det lätt att förstå att de ändå hyser varma känslor för sina föräldrar.
Här kommer hjälpen. En lista på kärlekstecken. Signalerna finns där, det gäller bara att upptäcka dem!

 

·         De ropar hallå för att kolla om du finns där när de kommer hem på kvällen.

·         De ringer och frågar när du kommer hem. (Obs, kan också innebära att de håller på med något förbjudet och undrar hur mycket tid de har kvar.)

·         De slår till dig på axeln och skriker i ditt öra: ”Hur är läget, morsan?” när de går förbi dig.

·         De slår till dig på axeln och skriker i ditt öra: ”Hur är läget, morsan?” även när de har kompisar hemma. (Extra pluspoäng för den kärleksförklaringen.)

·         De svarar (faktiskt) när du pratar med dem genom den stängda dörren.

·         De kommer plötsligt ut ur sitt rum och pratar med dig.

·         De tittar på dig vid matbordet, ibland med en lite varmare blick. (Obs, detta kan kräva viss träning för att hinna uppfatta.)

·         De skämtar ironiskt om dig och din närvaro, t ex: ”Ser jag ut som att jag blir glad när du kommer hem?” (Tips: Vänd alltid ironiska kommentarer till en positiv tolklning och till din fördel.)

·         De råkar le åt ditt skämt, även om de är snabba med att skyla över ryckningen i överläppen med ett: ”Det där var awkward.”

·         De går oväntat med på ditt förslag troligen med ett trumpet: ”Uhm” men ändå.

·         Hälsar på dig om ni råkas vid busshållplatsen.

·         De accepterar dig på Snapchat. (Dock antagligen under en kortare tid, tyvärr…)

·         De svara ”Jag hatar dig” i normal samtalston när du säger att du älskar dem.

·         De studsar förbi dig på väg till kylskåpet och gör något slags tecken med fingrarna, eventuellt med ett ackompanjerande ljud eller läte som t ex: ”Öah-ha” eller ”Walla”

·         Hänger med dig i köket och berättar ingående och utförligt om sin träning, sina framtidsplaner när det gäller motorfordon och vilket Tv-spel de vill köpa (eller som de vill att du ska köpa).

·         Ger dig plötsligt en kram och tackar för hjälpen när du äntligen lyckats betala de där (f-bannande, j-a, h-vetiska) Fifa-Pointsen trots 100 tekniska problem och lika många irritationseksem och aggressionsutslag.

·         Du märker oväntat (kanske efter flera dagar eller till om med veckor) att de faktiskt lyssnat på vad du sa och citerar dig (kanske inte helt ordagrant men ändå). (Obs, det du säger kan även citeras i syfta att användas mot dig…)

·         De sätter sig bredvid dig i soffan en stund. (Obs kan hänga ihop med att kompisarna på Skype och Snapchat har fått skärm- och spelförbud, men det är ändå inte att förakta, de kunde ha valt att stanna kvar på rummet ändå.)

·         Sitter bredvid dig i soffan och lutar plötsligt huvudet mot din axel. (Obs! Sitt still! Tänk ”naturfotograf”, typ Mattias Klum.)

·         De kommer plötsligt fram till dig med datorn i famnen och vill visa ett YouTube-klipp (alltså dela med dig IRL!).

·         Tittar in i ditt sovrum och säger: ”God natt”

Tecknen på kärlek finns där. Ett sista tips om du just nu inte kan se något kärlekstecken alls: övertolka allt, jag menar ALLT, till det positiva.

 

 

 

 

Extra material:

Den stängda dörren (blogginlägg i februari 2018)

Mattias Klum

Walla

Fifa-Points

Snapchat

IRL

 

 

Kommentera här: